AK SA VÁM ČLÁNOK PÁČIL, PODPORTE HO:

Jednou z najťažších vecí pre matky v očakávaní je, keď sa po deviatich mesiacoch nosenia dieťaťa pod srdcom, po jeho narodení nedostavia tie očakávané pocity šťastia a radosti, ktoré by mali, ale namiesto toho matka cíti úzkosť, strach, vyčerpanie, depresiu.

Popôrodná depresia (PPD) je stav, ktorým trpia niektoré matky potom, čo porodia svoje dieťa. Tento stav by si matky nemali mýliť s tzv. ,,baby blues” čo je podobný stav, len s tým rozdielom, že jeho príznaky ako únava a zmeny nálad sa objavujú hneď po pôrode a časom odznejú, najneskôr po pár týždňoch. Popôrodná depresia je však stav, ktorý môže nastať kedykoľvek počas prvého roka života dieťaťa s tým, že vo väčšine prípadov sama neodznie, pretrváva dlhodobo a jej vyliečenie si vyžaduje zväčša lekársku pomoc prípadne niekedy aj nasadenie antidepresív.

A aj keď presné príčin vzniku toho stavu nie sú úplne jasné, odborníci sa zhodli na tom, že týchto 7 tipov znižuje riziko jej  možného výskytu.

1. Zvýšenie vitamínu B-komplex

Vitamíny B6, B12 pomáhajú v tele metabolizovať homocysteín, kontrolujú jeho hladinu vo vašej krvi. Homocysteín je amino acid, ktorého zvýšená hladina sa počas štúdií ukázala u väčšiny pacientiek trpiacich spomínanou poruchou.

2. Jedzte zdravú vyváženú stravu

Zvýšená hladina spomínaného acidu sa našla aj u konzumentov, ktorí jedia príliš veľa živočíšnych proteinov, preto je potrebné vhodne ich dopĺňať zeleninou a ovocím.

3. Cvičenie

Počas tehotenstva ako aj v období po pôrode, je dôležité nezanevrieť na cvičenie, zvýšiť hladinu serotonínu (hormónu šťastia) v tele, ktorý napomáha tomu, aby sa stratila úzkosť. Nie je dôležitý druh športu, ide skôr o pravidelný pohyb aj v čase, keď sa vám nechce.

4. Doprajte si adekvátny oddych a spánok

Je veľa veci, ktoré sa zdajú takmer nemožné s novorodencom, ale dostatočné množstvo spánku, je veľmi dôležité ako prevencia proti PPD. Snažte sa spať, keď spí vaše dieťa, to ste určite už počuli a máte milión dôvodov, prečo sa to nedá a nestíha, ale verte, že vaše zdravie je prednejšie ako umytý riad. Požiadajte o pomoc, inak vás to všetko ľahko prevalcuje a budete vyčerpané a premôžu vás emócie.

5. Pite veľké množstvá vody

Je priama úmernosť medzi pitím malého množstva vody a možnosťou mať stavy úzkosti. Obzvlášť kojace matky by mali dbať na pitý režim, lebo u nich existuje väčšie riziko dehydratácie.

6. Redukujte stres

Snažte sa redukovať akýkoľvek stres vo vašom každodennom živote. Využívajte dýchacie techniky, ktoré ste sa naučili pri pôrode na uvoľnenie počas stresových situácii. Meditácia a dýchacie techniky vám môžu pomôcť zvládať každodenný nápor, ktorým je aj starostlivosť o novorodenca. Stačí len pár minút meditácie denne, aby sa vám uľavilo a mohli ste s úsmevom pokračovať ďalej.

7. Hovorte

Pocit smútku počas tehotenstva či po pôrode, nie je nič, začo by ste sa mali hanbiť. Je normálne cítiť sa skľúčene. Neskrývajte svoje pocity a obavy. Namiesto toho vyhľadajte pomoc a podporu a čeľte svojmu strachu.
A jedna rada na záver, ak máte podozrenie že trpíte PPD, alebo si myslíte, že niečo nie je v poriadku, vyhľadajte odbornú pomoc. Nie je na tom nič zlé, vaše dieťa aj celá rodina bude najšťastnejšia vtedy, ak aj vy budete zdravé a šťastné.

Zdroj: chopra.com | Foto: pixabay.com

AK SA VÁM ČLÁNOK PÁČIL, PODPORTE HO:
Heduš
Som mamička na materskej dovolenke s jednou hyperaktívnou šibalkou. Okrem nej sa venujem aj fotografovaniu, rada cestujem, píšem, športujem. Žijem podľa kréda, že každý deň môže byť ten posledný, a preto sa snažím vyťažiť maximum pozitívneho zo života.