Pred pár dňami sa v Čechách rozbehla vášnivá diskusia o tom, či majú učiteľky v škôlke právo nútiť deti po obede ležať a spať. Spustila sa po príspevku jedného otecka, ktorému sa dcérka posťažovala, že sa jej nepáči, keď musí po obede ležať a oddychovať. Lebo ona by si radšej maľovala.

 

A tak sa tatko na druhý deň ráno vybral vybaviť túto vymoženosť pre svoju dcérku s pani učiteľkou, ale dostal zápornú odpoveď. Až keď vytiahol školský vzdelávací program a oháňal sa školskou inšpekciou, učiteľka privolila. Dohodli sa tak, že ak dievčatko pri čítaní rozprávky nezaspí a poprosí, že si chce maľovať, učiteľka jej to umožní.

Na tento príspevok odpovedali mnohí, ako rodičia, tak aj učiteľky zo škôlok.

Toto vyjadrenie jednej z nich je veľmi výstižné

Dospela som k záveru, že individuálny prístup a vzdelávanie je potrebné v našej MŠ posunúť o level vyššie. Hneď ráno budeme zisťovať, či dieťa prichádza do škôlky rado a s chuťou. Ak nie, upozorníme rodičov, že na dieťa vyvíjajú neprimeraný nátlak, keď ho i napriek jeho nechuti do škôlky každé ráno vedú. Taktne ich upozorním, že ak tento nátlak na dieťa budú robiť opakovane, budem to musieť hlásiť. A potom sa už budem venovať individuálnym potrebám našich 28 detí. Dvoch dvojročných začneme podporovať v aktivitách s vodou, ktorým sa tak radi venujú a vôbec nevadí, že ich najviac zaujíma voda v toalete. Naopak, tento ich záujem rozvinieme. Môžu napríklad triediť drobné hračky podľa kritéria – prejde ešte odpadovou rúrou alebo sa už konečne upchá? Keď vyriešia túto problémovú úlohu, môžu sa s nami presunúť na vychádzku. Jožka a Marušku nechám behať okolo dvojstupu detí idúcich po chodníku, lebo dnes nechceli ísť s nikým za ruku, ale chceli len pobehovať a to najlepšie na strane bližšie k ceste. Františku nechám pokojne strkať ruky do plotov, pretože človek sa najlepšie učí vlastnými skúsenosťami a nie je nič horšie ako podávať hotové informácie. Pohryzenú ruku od psa si všetci obzrieme a nastane spokojnosť, pretože hlavne nenastala situácia, kedy by sme s niekým manipulovali či ho obmedzovali.  Vrátime sa na obed. Sebastián a Kristína chcú dnes jesť na zemi a Peter so Sašou rukami, plne to rešpektujeme. Do postieľok odchádzajú len tí, ktorí chcú naozaj odpočívať. Aby sme im zaistili pokojný spánok, dám im klapky na oči aj uši. Nieee, nie je to týranie, je to vytvorenie podmienok pre ich potrebu spánku. V jednotriednej MŠ musím deťom s nižšou potrebou spánku na ich aktivity svietiť. Nie sme predsa primitívi a nenecháme deti kresliť, modelovať či pracovať s knihou, potme. Popoludní vstaneme a ideme olovrantovať, Radko chce chlebík z taniera, ktorý má pred sebou Anežka a tak využijem situáciu a poučím Anežku, že nemôže brániť Radkovej potrebe vziať si jej olovrant, ak sa mu viac páči a tak ďalej a tak ďalej…………Prajem Vám pokojný a pohodový deň, P.S. Robím túto prácu už 32 rokov a stále ma to baví………

Zdroj: facebook.com | Foto: depositphoto.com

Hľadáte (novú) PRÁCU?
Kliknite na pracovný portál NovýJOB.sk

Každý deň množstvo nových a skvelých pracovných ponúk.