AK SA VÁM ČLÁNOK PÁČIL, PODPORTE HO:

Obchodný dom IKEA ľudia nevnímajú len ako obchod s nábytkom a doplnkami. Rodiny z blízkeho aj vzdialenejšieho okolia tam chodia tráviť celé dni. A to aj vďaka všetkým tým službám a vychytávkam, ako sú detský kútik, parkovanie, jedlo pre celú rodinu a detské stoličky v reštaurácii. Vedia, ako ísť na zákazníkov. Ale viete, ako vás spoločnosť vníma v skutočnosti? Váš budúci nákup už možno bude prebiehať celkom inak.

Spoločnosť zamestnáva viac ako 150 tisíc zamestnancov po celom svete. Niektorí z nich na svojho zamestnávateľa poprezrádzali tajomstvá zo zákulisia:

Každý, kto už bol niekedy v IKEA, prešiel obchod tou istou cestou. Uličky sú navrhnuté tak, aby vás ako malé dieťa za ručičku previedli každým jedným oddelením. A aby sa vám táto “dlhá prirodzená cesta” – tak ju nazývajú zamestnanci – nezdala nudná, po každých 15 metroch príde zákruta.

Celú IKEA môžete prejsť aj za chvíľočku, keby ste poznali tajné skratky. Bývalá zamestnankyňa Paula vysvetľuje: “Nájdete ich ak viete, kam sa pozerať. Nikto vám v ich otváraní nezabráni, pokiaľ tam nie je jasne napísané, že sú len pre zamestnancov.” Ak by ste ale tajné dvere objavili, nabudúce tam už nemusia byť. Aby ste si na ne nezvykli, často ich polohu menia.

Steny sú na kolieskach. Paula: “Majú zámok, takže ľudia s nimi len tak hýbať nemôžu. V noci ich všetky odsúvame, máme tak lepší výhľad.” Uľahčujú si tým zmenu výstavných priestorov alebo aj upratovanie.

Do IKEA chodia ľudia, ktorým sa nechce premýšľať a kombinovať. Sú takí, ktorí jednoducho kúpia celú výstavnú miestnosť vrátane všetkých doplnkov.

Niektoré oddelenia slúžia len na to, aby podporili chuť nakupovať. Sú to tie, kde ponúkajú tovar za skutočne výhodnú cenu. Zamestnanec Lauren Collins sa pre New Yorker vyjadril: “Množstvo lacných kúskov ako kvetináče či papuče, povzbudzuje zákazníka k akejkoľvek kúpe.” Iný zamestnanec Rob: “Je tam veľa lacných vecí, pôsobia prakticky a užitočne, zrazu si uvedomíte, že ich potrebujete.“ A už vám je jasné, prečo ste sa chystali kúpiť len detské tanieriky a doniesli ste si domov aj misku a koberec.

Využívajú techniku “bulla bulla”. Tovar ponúkajú v obrovských košoch, ktoré sú také plné, že z nich veci až vypadávajú. Nadobudnete pocit, že ak je toho tak veľa, chcú sa toho zbaviť, preto to dávajú tak lacno a výhodne – a kúpite.

Videli ste už niekoho v IKEA spať? V Číne je to bežné a spiacich zákazníkov si tam dokonca fotia a tým si robia reklamu. Paula: “Je to dovolené, no ak ste tam už viac ako dve či tri hodiny, budeme vás musieť zobudiť.”

Hovorca spoločnosti Josefin Thorell: “Sme radi, že sa ľudia v našich obchodoch cítia ako doma. Samozrejme, nesie to so sebou určitú prácu navyše pre našich zamestnancov, no na druhej strane, ak si zákazník vyskúša nábytok a skutočne sa mu páči, dokážeme predať navyše aj zopár matracov.”

IKEA je známa tým, že si môžete všetko vyskúšať a všetkého sa dotýkať. Zamestnanci to ale nemajú veľmi radi. Jana: “Zákazníci všetko otvoria a následne nechajú tak. Nerozumejú však tomu, že znova to už predávať nemôžeme a tovar sa musí vyradiť.”

Zamestnanci k vám nikdy sami neprídu a neponúknu vám pomoc. Sú tak trénovaní.
Rob: “Zákazníkom pomáhame len vtedy, ak nás o to požiadajú, bolo nám povedané, že je to škandinávsky spôsob.” Je na vás, aby ste si vybrali sami a rovnako sami sa máte obslúžiť aj v sklade. Šetrí sa tak na personále.

Viete, komu patria knihy v poličkách? Zamestnancom. Rob: “Všetky patrili nám, museli sme vyberať naozaj rozumne kvôli ladeniu farieb, no a nemohli sme priniesť nič príliš pikantné či erotické.”

Švédske názvy nám nič nehovoria, ale vedeli ste, od čoho sú v skutočnosti odvodené? Tak napríklad knižnice podľa rôznych povolaní a tovar určený do kúpeľní podľa jazier alebo riek.

Rozháda sa tu viac ľudí ako v ktoromkoľvek inom obchode. Najmä páry, ktoré si sem chodia vybrať zariadenie do celého bytu. Bývajú unavení z neskutočného priestoru a výberu a len zriedka sa na prvýkrát zhodnú. Jana: “On bol skutočne nahnevaný a ona na pokraji sĺz, keď sa napokon rozhodli, zistili sme, že ten koberec už v sklade nemáme a bolo to ešte horšie.” IKEA je proste dobrým tréningovým miestom pre trvácnosť vzťahu.

Ak sa vám stratí dieťa, alebo sa nejaké nájde pod posteľou alebo zabudnuté v skrini, zamestnanci si to povedia prostredníctvom kódu 99. Nemusia všetci zákazníci vedieť, že sa niečo stalo.

Byť zamestnancom IKEA má veľké výhody, pretože si ich spoločnosť vie oceniť. Ako vianočné darčeky už rozdávala bicykle alebo televízory. Najlepším platia letenky do celého sveta.

IKEA má recept na úspech. Prostredie je tu vymakané do posledného detailu. Mamičky môžu využívať zvýhodnené parkovanie, priestory na dojčenie a prebaľovanie, k dispozícii je voda na pitie, v priestoroch reštaurácie si nájde každý vhodné miesto, pre mamičky s deťmi je tiež vyhradená časť, počas nákupov sú pre deti pripravené hry, aby sa nenudili a mamičky nakupujú. A o to ide. Keď pôjdete nabudúce to tohto obchodného domu a vaše dieťa bude unavené, skúste ho uložiť do postieľky, alebo sa zahrajte na hľadača tajných dverí 🙂

Zdroj: interez.sk | Foto: pixabay.com, wikipedia.com