Soľ je pre naše telo nevyhnutná, najmä pre správnu svalovú činnosť, prenos nervových vzruchov a mnoho ďalších vecí. Viete ale, čo všetko môže nadmerné solenie spôsobiť?

Kuchynská soľ je zlúčenina sodíka a chlóru, čiže je to chlorid sodný. Tieto dva prvky sa bežne nachádzajú v ľudskom organizme. Avšak nadmerný príjem sodíka je nebezpečný pre naše telo, preto je kuchynská soľ tichý zabijak. Toto všetko môže byť príčinou nadmerného solenia:

  • poškodenie obličiek
  • vysoký krvný tlak
  • rakovina žalúdka
  • zadržiavanie vody v tele
  • obezita a nadváha
  • infarkt
  • osteoporóza
  • cievne mozgové príhody

Pitný režim je veľmi dôležitý

Obličky sa vyvíjajú približne do druhého roka života, preto sa deťom do jedného roku neodporúča soliť vôbec a po prvom roku len málinko. Obličky sú v detstve jeden z najcitlivejších orgánov v našom tele a práve v skorom veku ich poškodzuje nadmerné solenie a nedostatok tekutín. Najlepšia a najzdravšia je čistá voda.

Pozor na soli skryté v potravinách

Najlepšie by bolo sa vyhnúť potravinám, ktoré obsahujú veľké množstvo sodíka. Medzi ne patria napríklad párky, údené a topené syry, šunka, kečup, slané pochutiny, sardinky a vo veľkom množstve aj polotovary ako sú omáčky či polievky. Taktiež aj niektoré druhy chlebov a pečiva. Niekde sa píše, že morská soľ je zdravšia, rozdiel oproti kuchynskej soli je však minimálny. Morská soľ obsahuje viac minerálov, čo sú však zanedbateľné množstvá.

Koľko sa teda odporúča?

Pre dospelého človeka by to malo byť od 3 do 5 gramov na deň. U detí by sa nemala prekročiť hranica troch gramov čiže ideálne od 1-3 gramov.

Dávajte pozor, čo kupujete a čo do seba dávate. Nezabúdajte si prečítať etiketu už v obchode. Zdravie je len jedno. Závislosť na soli môže byť rovnako ako na cukroch. Majte to pod kontrolou.

 

Zdroj: babyweb.sk | Foto: pixabay.com