AK SA VÁM ČLÁNOK PÁČIL, PODPORTE HO:

V našich obchodných reťazcoch nie je problém naraziť na instantné kaše rôzneho druhu. Veľa mamičiek po nich siahne už len preto, lebo sú cenovo dostupné, príprava rýchla a jednoduchá. Avšak, či obsahujú iba zdravé suroviny, to už nechajme na odborníkov. 

Pravdou ale je, že čím máme detičky staršie, tým sa o kaše, s výnimkou tých zemiakových či strukovinových, prestávame zaujímať. A to je škoda. Kaše sú výborné, rýchlo pripraviteľné, zdraviu prospešné, a hlavne, práve kaša je našim národným jedlom. Už naši predkovia poznali prednosti tohto skvelého pokrmu, a pripravovali si ho na slano i na sladko. Kým na náš starý kontinent doplávala z Ameriky kukurica či zemiaky, používali na jej výrobu hlavne proso, jačmeň, raž, ovos a o niečo neskôr i pohánku.

Prečo kašu?

Kaša je ľahkým a dobre stráviteľným jedlom, preto ju môžu konzumovať aj ľudia, ktorí majú žalúdočné problémy, trpia zápchami či plynatosťou, ľudia s obezitou či slabým trávením. A dodaním si rôzneho druhu ovocia, orieškov či semien podľa chuti, môžeme telu dodať aj množstvo dôležitých minerálov a vitamínov.

Dnes už samozrejme máme oveľa lepší výber rôznych obilovín, ako mali naši predkovia, takže okrem hore spomenutých môžeme na prípravu kaše použiť napr. quinou či amarant. A aké sú zdravotné výhody samotných surovín?

Pohánka

Posilňuje obranyschopnosť, je výbornou prevenciou pred kardiovaskulárnymi ochoreniami, udržiava pružné a zdravé cievy, posilňuje svalstvo a väzivo, udržiava zdravý nervový systém, odkysľuje organizmus, znižuje cholesterol, lieči zápaly, a zároveň je prevenciou pred rakovinou. Okrem toho obsahuje zdraviu prospešné minerály ako draslík, fosfor, železo, horčík, meď, vápnik, mangán, selén či zinok. A širokú škálu B vitamínov.

Pšeno

Je bezlepkové a ľahko stráviteľné, sýte a výživné. Má vyvážený pomer bielkovín, tukov a sacharidov. Je vhodný pre ľudí trpiacich anémiou, či pri problémoch s kosťami. Prekysľuje organizmus, pomáha pri žalúdočných problémoch, prečisťuje obličky, posilňuje vlasy, nechty, zuby. Je to výborné antidepresívum, či antioxidant. Obsahuje železo, kremík aj vitamíny skupiny B.

Ovos

Pomáha pri chorobách nervovej sústavy, tráviacich ťažkostiach, zmierňuje riziko vzniku srdcových chorôb, tlmí zvýšenú činnosť štítnej žľazy, posilňuje organizmus, pomáha pri liečbe kožných ekzémov. Znižuje cholesterol, stabilizuje cukor v krvi, podporuje činnosť obličiek. Obsahuje vitamíny B1 či E, a veľké množstvo vlákniny.

Quinoa

Má vysoký obsah vlákniny, pomáha pri chudnutí, obsahuje esenciálne aminokyseliny, ktoré telo potrebuje, aby správne fungovalo. Okrem toho je vysokou zásobárňou železa. Posilňuje imunitný systém a chráni telo pred chorobami. Vyrovnáva hladiny cukru v krvi, je naložené antioxidantmi. Má vysoký obsah horčíka, vápnika, železa, draslíka, fosforu, zinku, mangánu a selénu. A je bez lepku.

Amarant

Neobsahuje lepok, ale je plný kvalitných bielkovín, stopových prvkov, minerálnych látok a vitamínov. Má vysoký obsah vlákniny, železa, vápnika, medi, zinku, horčíka, draslíka či kyseliny listovej. Podporuje obranyschopnosť organizmu, imunitný systém, podporuje činnosť mozgu, prečisťuje hrubé črevo, zlepšuje trávenie a má pozitívny účinok pri chudnutí.

Ako na to

Výhodou kaše je, že sa môže pripraviť nielen s mliekom, ale i vodou, čo je pre naše telo prijateľnejšie i zdravšie. Ak nemáte čas na dlhšie varenie, v obchodoch sa už dajú zohnať obiloviny aj vo forme vločiek. Pri príprave platí pomer 1:2. Jeden diel vločiek zalejeme dvomi dielmi vody, varíme a premiešavame. Samotné varenie trvá obvykle 3-4 minúty, rýchlo hustne.

Ak si chceme do kaše pridať ešte nejaké suroviny ako ovocie či oriešky, je lepšie ju odstaviť skôr. Ak ju nestihneme odstaviť skôr, môžeme ju potom zriediť ešte teplou vodou.

Ak nemáte čas na varenie, samotné vločky zalejte vriacou vodou, počkajte kým vsajú vodu a hotovo.

Kaša výborne chutí s čerstvým alebo sušeným ovocím, celými, alebo posekanými orechami (vlašské, lieskové, mandle) a semiačkami (sézamové, slnečnicové, chia). Pridať môžete aj kompót, alebo domáci lekvár, fantázii a chutiam sa medze nekladú.

Ak pridáte jabĺčko alebo banán, nie je potrebné kašu ani dochucovať medom či javorovým sirupom, sama o sebe bude sladučká.

Ak máte deťúrence, ktoré neobľubujú celé ovocie, zmixujte to všetko spolu v mixéri a na záver posypte postrúhanou čokoládou, či pridajte strúhaný kokos a zdravá pochúťka je na svete. A keď ešte vytvoríte usmievavých smajlíkov, aj vaše deti ich budú milovať.

A ako ste na tom vy? Obľubujete kaše tak ako my? 🙂

Foto: Pixabay, z archívu autora

AK SA VÁM ČLÁNOK PÁČIL, PODPORTE HO:
Ali
Som veľká milovníčka kníh, s čím súvisí aj moje zamestnanie. Momentálne som na materskej a svoje tri roky dovolenky so synom si neskutočne užívam. Vo voľnom čase rada píšem, o všetkom možnom a moje myšlienky zdieľam i ostatným ľuďom. Verejne sa priznám, že neviem variť, no keď zvýši čas, rada upečiem chutný koláčik.