Kedy sa detské bľabotanie zmení na prvé slovo? A bude tým slovom vôbec „mama“? Na druhú otázku je ťažké odpovedať, aj keď je to väčšinou tak. Na tú prvú však vieme s istotou povedať, že prvé slová sa objavujú medzi 11 a 14 mesiacom života, keď jazyk a pery nadobúdajú zručnosť a mozog rozoznáva prepojenia medzi objektami a názvami.

 

Samozrejme, že každé dieťa dosiahne tento míľnik svojim vlastným tempom, ale existuje pár vecí, ktoré môžete urobiť a tak ho v tom podporiť.

Ako s vami komunikuje vaše dieťa

·      pri narodení – vaše dieťa sa učí komunikovať už od samého začiatku – kričí či plače a vaša reakcia na tieto javy vytvára základ pre jeho jazyk

·      po dvoch mesiacoch – dieťa už reaguje na vaše podnety – keď sa mu prihovoríte, odpovedá bľabotaním; začína si vytvárať spojenie medzi tým, čo počuje a tým, čo robí s ústami

·      šesť až osem mesiacov – práve teraz začínajú tie rozkošné bľabotania – dieťatko začína vydávať samohlásky a neskôr pridá spoluhlásky

A potom prichádzajú veľmi “vážne” rozhovory, ako napríklad medzi týmito dvoma roztomilými dvojičkami 🙂

Povzbudzovanie vášho bábätka

·      všetko pomenúvavajte – napríklad pri kúpaní, keď sa načiahnete po šampón, povedzte „toto je šampón“ – takto vybudujete jeho slovnú zásobu

·      čítajte mu – spočiatku vám síce nebude rozumieť, ale stimulujete jeho zmysly

·      spievajte – deti prirodzene milujú hudbu, takže spev je skvelý spôsob ako mu predstaviť celý rad zvukov či slov

·      napodobňujte ho – ak vaše dieťa urobí napríklad „buuuu“, skúste niečo podobné „heeej, buuuu, ako sa máš?“; predtým, ako začnete hovoriť vy, nechajte vaše bábo dopovedať, aby malo pocit skutočného rozhovoru

Prvé slová

Zrejme sa objavia okolo jeho prvých narodenín (krásny darček, však?). Väčšina prvých slov sa opakuje, hoci v skrátenej verzii – napríklad vy poviete „špageti“, dieťa zopakuje „geti“. Do 16-tich mesiacov bude vedieť povedať niekoľko slov – v priemere 50 dievčatá a 30 chlapci – tí reč rozvíjajú o mesiac neskôr. Je to veková hranica, v ktorej sa väčšina detí a ich pokrok líši.

Pár rád ako pomôcť k rýchlejšiemu vývoju reči:

·      čítajte aj obrázky – keď prezeráte knižku, ukazujte na predmety na obrázku a pomenujte ich, na ďalšej strane, len ukážte na predmet a počkajte, kým ho pomenuje dieťa

·      rozprávajte sa s ním pri hraní – ak sa hrá s nejakou hračkou, skúste povedať „Lukáško drží kravičku. Kravička robí mú.“ a podobne; priraďte podstatné mená k objektom a slovesá k akciám

·      nepredpokladajte jeho túžby – hoc vidíte, že má skoro prázdny pohár od čaju, nenalievajte mu okamžite, počkajte, kým si ho sám vypýta

·      napodobňujte zvieratká – zvuky zvierat sú pre najmenších tie najjednoduchšie, pretože neobsahujú veľa spoluhlások

Prvé vety

Pravdepodobne začne používať kratšie vety ako „Ešte čajík.“ alebo „Poď sa hrať.“ a vy ho rozhodne povzbudzujte.

Keď si spolu čítate alebo len tak pozeráte obrázky v knižke, poproste dieťa, aby vám opísalo, čo sa na obrázku deje – posilní to jeho slovnú zásobu. Nepokračujte však, ak vidíte, že začína byť frustrované.

Opakujte jednoduché vety komplikovanými spôsobmi. Ak povie “havo šteká” skúste niečo ako “áno, havo práve teraz šteká”.

Budujte jeho slovnú zásobu

Do dvoch rokov začne dieťa používať zložitejšie vety, používať viac zámien, prídavných mien a prísloviek. Konečne prichádza konverzácia, na ktorú ste sa tak tešili. Na čo si však dávať pozor?

Nepokúšajte sa ho opravovať. Namiesto toho, zopakujte, čo povedal, ale v správnej forme. Keď napríklad povie “ocko sprchuje sa”, skúste “áno, máš pravdu, ocko sa sprchuje”.

Nechajte ho, aby vás opravilo. Keď mu obliekate bundu, povedze “a teraz dáme čiapočku”. Deti milujú, keď sa takto “pomýlite”, rozveselí ich to a navyše to posilní ich reč a prejav.

Dajte mu priestor – nedokončujte jeho vety, nechajte ho, nech má toľko času, koľko potrebuje, aby si premyslelo, čo vám chce odpovedať a aj, aby si to správne sformulovalo.

Požiadajte ho, aby vám povedalo príbeh. Ak bolo dieťa v ZOO, opýtajte sa ho, čo videlo, čo sa mu páčilo a čo nie – neočakávajte však veľa, príbeh malých detí sú veľmi jednoduché, ako napríklad “Videl som leva a bol veľký.” Ale možno sa rozhovorí ako chlapček vo videu 😉

Kedy je potrebná profesionálna pomoc?

Približne jedno zo štyroch detí je “neskoro hovoriace”, ale menej ako polovica z nich potrebuje odbornú pomoc. Práznaky, ktoré vám napovedia, že je vaše dieťa trocha pozadu, sú napríklad:

  • stále hovorí v jendnoduchých slabikách
  • nepoužíva vo vete viac ako jedno slovo
  • nepýta sa

V takýchto prípadoch sa nechajte viesť inštinktom a nechajte si poradiť od lekára, ktorý vás môže v prípade potreby odkázať na odborníka.

Rozhodne je to vzrušujúci míľnik, či už pre dieťa alebo pre jeho rodičov. Majte na pamäti, že každé dieťa sa vyvíja individuálne a nie je dôležité, či hovorí skôr alebo neskôr – málokedy to má vplyv na jeho komunikačné schopnosti v budúcnosti. Rozprávajte sa s ním, veľa sa pýtajte a čítajte.

Zdroj: parenting.com, youtube.com | Foto: pixabay.com

Hľadáte (novú) PRÁCU?
Kliknite na pracovný portál NovýJOB.sk

Každý deň množstvo nových a skvelých pracovných ponúk.