AK SA VÁM ČLÁNOK PÁČIL, PODPORTE HO:

Prečo na niekom tehotenstvo ani nie je vidieť ani v deň pôrodu a niekto sa rozrastie až do gigantických rozmerov? Dá sa prežiť tehotenstvo bez straty svojej figúry? Tieto otázky visia niekde v podvedomí každej ženy ešte predtým ako vôbec otehotnie – dokonca predtým ako začne vlastné tehotenstvo plánovať. Žiadna nechce byť ako tie ženy, ktoré sa absolútne prestanú v tehotenstve strážiť a bez hanby priberú aj vyše 20 kíl! Ale možno to vôbec ovplyvniť? Skutočne všetko záleží len na disciplíne a odhodlaní?

 

Spoločnosť v dnešnej dobe rozhodne netoleruje u žien nadváhu. Dávno padli mýty, že tehotná musí jesť za dvoch, a priberanie v tehotenstve je prirodzená daň materstvu Teraz nie! Za ideálny prírastok váhy do pôrodu sa považuje 9- 12 kg. Každá tehuľka preto trpí obavami, či náhodou tento limit neprekročí a nevypočuje si netaktné odporúčania o tom ako „musí zo sebou niečo robiť“. Veď tehotenstvo nie je výhovorka. Stále si treba dávať pozor na to, koľko a čo zjete a pravidelne sa hýbať. A potom nie je dôvod priberať inde ako len na bruchu a už z pôrodnice odísť so svojou pôvodnou váhou pred otehotnením…

Krutá realita a čo ju spôsobuje

Pravda je ale trochu zložitejšia. Nie je žiadnou výnimkou, ak sa ručička váhy v tehotenstve posunie aj o 25-30 kg. A predstava, že všetky tieto ženy si proste povedali, „som tehotná kašlem na to“ a začali sa neriadene prejedať je už sama osebe smiešna. Navyše sa  nezriedka  stáva, že práve ten 30-kilový prírastok sa stratí rýchlejšie, ako ten „tabuľkový“. Prečo je to tak? Prečo niektoré ženy priberú viac ako iné?

1.     Nevoľnosť z hladu

Obmedzovanie sa v jedle je v tehotenstve oveľa ťažšie a nebezpečnejšie ako inokedy. Nevieme totiž odhadnúť, čo presne a kedy bude bábätko potrebovať. Len odrazu, bez varovania dostaneme hlad, alebo neodolateľnú chuť na konkrétnu potravinu. Ale každá žena tieto náznaky tela prežíva s rôznou intenzitou. Kým tie šťastnejšie si ich ani nevšimnú, iné pociťujú bolestivé kŕče v bruchu a až fyzickú nevoľnosť. A potrebujú sa hneď a teraz najesť. To často skĺzne do nadmerného prejedania, lebo sa snažíme zabrániť ďalšej nevoľnosti

2.     Únava

Každá tehotná žena je unavená, ale každá do inej miery. Únava je vlastne nedostatok energie. Preto si ju organizmus aj my samé často mýlime s hladom. Riešením by bolo ísť si pospať zakaždým, keď pocítime hlad. Väčšinou si to ale nemôžeme dovoliť, lebo aj v tehotenstve chodíme do práce, alebo sa staráme o svoje staršie deti. Každopádne, odpočinok nesmieme podceňovať a vyhradiť si naň oveľa viacej času, ako pred otehotnením.

3.     Pohyb

Aj toto je veľmi individuálne. Ak žena býva viac unavená, logicky je pre ňu náročnejšie prinútiť sa ísť cvičiť. Niekedy sa vyhýba pohybu zo strachu, lebo sa po nadmernej námahe cíti zle – môže mať kŕče v bruchu, alebo bolesti svalov. Takže sa do ničoho nenúťte. Stačí, ak si zaužívate zopár jednoduchých úkonov – ako že do práce pôjdete pešo, alebo-  ak máte zamestnanie ďaleko, zaparkujete 2-3 bloky ďalej.

4.     Hormóny

Trávenie a celková rýchlosť metabolizmu súvisia s hormonálnou činnosťou počas tehotenstva. Ženy v tehotenstve pomalšie spracovávajú glycidy a niektoré druhy sacharidov. Hormóny tiež môžu spôsobiť zvýšenú hladinu cholesterolu v krvi, čo má niekedy za následok tehotenskú cukrovku, ktorej príznakom je aj obezita. Pobláznené hormóny môžu zmeniť funkciu štítnej žľazy a preto niektoré ženy v tehotenstve, ale aj počas dojčenia neprimerane priberajú. A samozrejme, existujú také šťastné ženy, ktorých sa výrazné hladiny hormónov netýkajú.

5.     Tukové zásoby

Či sa vám to páči, alebo nie, v tehotenstve sa zvyšuje ukladanie tukových zásob – pre prípadné potreby dieťaťa a pre budúce dojčenie. A telo sa samo rozhoduje – na základe nám neznámych dôvodov – kde a hlavne koľko tukových tkanív vytvorí. Takže preto niektoré ženy priberajú nie len na brušku, ale aj na stehnách, pažiach, či zadočku…vy neviete, prečo práve vaše dieťa potrebuje mať takú rozsiahlu výživovú rezervu a čo je dôležitejšie, ani to neovplyvníte.

Ťažká doba

Nikdy v minulosti nebol vyvíjaný taký hrubý nátlak na zdravú výživu v tehotenstve a stráženie hmotnosti do pôrodu. Ale paradoxne, nikdy v minulosti nemali tehotné ženy toľko komplikácii súvisiacich práve s nevhodnou stravou. Posledné štúdie dokonca poukazujú na fakt, že práve ženy, čo sa v tehotenstve snažia kontrolovať váhu a redukovať prírastok, sú vo väčšom riziku, že neprimerane priberú.

Čo teda robiť? Urobte, čo je vo vašich silách – pohybujte sa, snažte sa neprejedať, pravidelne choďte na poradňu… . Ak bábätko rastie, je zdravé a vy sama nemáte žiadne komplikácie – napr. nábeh na cukrovku – netrápte sa za to, že nepriberáte podľa tabuliek. Často to ani nemôžete ovplyvniť – respektíve môžete, ale len za cenu ohrozenia seba a dieťatka.

Zdroj: NašaRodina.sk, Tehotenstvo s úsmevom | Foto:pixabay, youtobe.com