AK SA VÁM ČLÁNOK PÁČIL, PODPORTE HO:

Čas uteká a vaše malé bábätko rastie ako z vody. Už to nie je bezbranný ukričaný uzlíček, ale malý človiečik. Hádam nie je viac povznášajúci zážitok, ako keď sa mu tvárička rozžiari radosťou. A ak tú radosť vyvoláte darovaním peknej hračky, chcete ten úžasný pocit zažívať znova a znova. Následky môžu byť kruté – teda pre vás. Nekonečné upratovanie, riešenie škriepok medzi deťmi, neustály hluk a krik… . A keď opakovane vyhadzujete rozlámané zvyšky do smetí, pýtate sa sama seba: Je vôbec správne kupovať hračky?

Po prvom roku života, začnú pomaly hračky meniť svoju úlohu v živote dieťaťa. Ale stále sú potrebné pre správny vývoj – podnecujú detskú fantáziu, tvorivosť a prebúdzajú skryté schopnosti. Navyše darčeky sú od nepamäti prejavom sympatii a náklonnosti. Ale pozor! Stále platí – len tie správne hračky, v správny čas a v primeranom množstve. Ktoré hračky vaše dieťa potrebuje práve teraz? Nechajte sa znova inšpirovať.

Batoľa (vek od 1- 2 roky)

Dieťa sa začína osamostatňovať, už si vyberá obľúbené hračky a činnosti. Začína rozumieť jednoduchým pokynom, spoznáva sa v zrkadle. Pamätá si činnosti a rado napodobňuje a simuluje neexistujúce podmienky – hrá že spadlo, že je z prázdneho tanierika, že sa bojí…

  • Lopta, balón – už ich vie vyhodiť do vzduchu a bude sa ich snažiť chytiť
  • Vkladačky – hračky, kde sa môžu vkladať jednoduché geometrické tvary
  • Veľké penové puzzle – možno ešte nezloží obrázok, ale bude ho baviť ich skladať
  • Kocky – drevené, alebo penové – už dokáže postaviť z kociek vežu (niekedy ho viac baví ju zbúrať)
  • Sady pohárikov, ktoré do seba zapadajú –  najskôr ich bude ukladať do seba, neskôr postaví vežu
  • Plyšové zvieratká, bábiky – už si dokáže vytvoriť vzťah, práve teraz si môže nájsť obľúbenú hračku, bez ktorej nezaspí.

Batoľa/ predškolák (vek 2- 3 roky)

Dieťa presne vie čo chce a dokáže si to vynútiť. Rozvíja sa predstavivosť a fantázia. Je dôležité cvičiť hlavne jemnú motoriku. Stále ma problém sústrediť sa dlhšie na jednu činnosť.

  • Odrážadlá, kolobežky, šlapacie autíčka – už sa dokáže koordinovane pohybovať, sú schopné náročnejších pohybových aktivít
  • Jednoduché stavebnice – napr. Lego duplo
  • Veľké navliekacie gorálky – cvičí sa jemná motorika a sústredenosť
  • Rozprávkové knižky – už pochopí obrázok – nielen kto je na obrázku, ale aj čo sa tam deje
  • Malé plastové zvieratká, postavičky, autíčka (angličáky) – bude si ich zoraďovať na stole, či na podlahe a bude šťastné, že ich má toľko. Bude vytvárať scenérie a pomaly si začne vymýšľať súvislý dej.
  • Drevené jednoduché pexeso – už dokáže priradiť jednoduché rovnaké obrátky k sebe – rozdiely medzi dvojicami obrázkov musia byť zrejmé
  • Zložitejšie vkladačky – jemnejšie tvary zložitejších tvarov
  • Hračkárske hovoriace telefóny, notebooky, tablety – hračky, ktoré pri stláčaní hovoria, alebo dávajú jednoduché pokyny – samozrejme v slovenčine

Predškolák (vek 4- 5 rokov)

Deti v tomto veku prekypujú energiou, sršia novými nápadmi a sú priam dychtivé po nových vedomostiach. Začínajú uzatvárať priateľstvá s rovesníkmi a začleňovať sa do kolektívu.

  • Trojkolka, malý bicykel – kladieme stále väčšie nároky na koordináciu pohybov
  • Plastelína– samostatná, alebo sety- rozvíja si jemnú motoriku a kreativitu
  • Jednoduché spoločenské hry – zdokonaľovanie v sociálnych zručnostiach – striedanie pri hre, dodržiavanie pravidiel
  • Hračky simulujúce predmety bežnej potreby – detské žehličky, detské náradie, riad, kuchynky výbavy pre budúce povolanie – stále viac chce napodobňovať svet dospelých. Na základe hrania vymyslených situácii si takto cvičí sociálne cítenie a empatiu
  • Zložitejšie skladačky – môžu už obsahovať veľké písmená, alebo číslovky. Niektoré deti sú schopné sa ich naučiť
  • Zložitejšie stavebnice – začne ich baviť veľké množstvo variácii, ktoré si môžu postaviť. Budú vymýšľať a skúšať nové výzvy – zložitejšie tvary, alebo čo najvyššie objekty
  • Obrázkové knižky – dieťa už vie na základe obrázkov samo zostaviť príbeh – preto treba knižky s veľkým množstvom obrázkov.
  • farbičky, ceruzky, výkresy – od čmárania prechádzajú ku kresleniu konkrétnych postáv a vecí

Pre všetky tieto hračky platí, že ak majú byť dieťaťu užitočné, musia ho baviť. Naozaj nemá význam nútiť dieťa do hry, o ktorej ste si prečítala, že rozvíja schopnosti, ak nevzbudíte jeho úprimný záujem. Disciplína je v živote dieťaťa dôležitá, ale netreba ju vnášať do zábavných činností.

Zdroj: K. E. ALLEN, Prehľad vývoja dieťaťaFoto: pixabay.com; everystockphoto.com

AK SA VÁM ČLÁNOK PÁČIL, PODPORTE HO:
Katarina B
Kedysi som bola ambiciózna workoholička žijúca, len pre svoju prácu. Bola som nespútaný živel milujúci búrku a prehýrené noci. Teraz som pokojná matka dvoch malinkých čertíkov a usadená "zúfalá manželka". A viete čo? Mne sa to takto páči.