AK SA VÁM ČLÁNOK PÁČIL, PODPORTE HO:

Len nedávno ste sa stali matkou a svojmu dieťatku by ste dali prvé posledné. Chcete ho rozvíjať, motivovať, stimulovať… . Dopriala by ste mu všetko, čo mu zabezpečí ten správny duševný aj telesný vývoj. A marketing každého hračkárstva s tým samozrejme ráta. Zrazu sa vám okolo postieľky povaľuje plno predražených hlúpostí, o ktoré sa vaše bábätko vôbec nezaujíma. A vy sa neubránite otázke: Potrebuje vôbec také malé bábätko hračky?

Odpoveď znie – samozrejme. Už od narodenia je dôležité rozvíjať bábätku zmysly, cvičiť jemnú aj hrubú motoriku. A to sa dá najlepšie práve hračkami. Ale treba vyberať také, ktoré vo vašom bábätku naozaj prebudia záujem a hlavne, ktoré mu neublížia. Veď je ešte také bezbranné! V tomto článku si ich roztriedime podľa veku a potrieb dieťaťa od narodenia do 1 roka.

Novorodenec (do1 mesiaca)

Len postupne rozoznávajú tvary, zvuky a farby. Keďže zo všetkých vecí na svete vás poznajú najlepšie – vašu vôňu, hlas, dotyk, po čase tvár, ste pre neho tá najlepšia hračka. Najviac ho zabavíte:

  • Grimasami v tvári – bude ich so záujmom pozorovať a neskôr napodobňovať – ak sa zamračíte, zamračí sa, ak sa usmejete, usmeje sa…
  • Piesne a melódie – môže to byť melódia z digitálnej pestúnky, ale najviac bábätko baví váš hlas. Veľa mu spievajte a všetko mu komentujte, rozprávajte sa s ním pri prebaľovaní, prezliekaní kúpaní…proste neustále.
  • Veľké farebné plyšové hračky, hrkálky – ale len do tej miery, že nimi budete pohybovať pred tvárou dieťaťa (vo vzdialenosti cca 25- 38 cm) a necháte ho hračku pozorovať

Bábätko (od 2 do 4 mesiacov)

V tomto období bábätko vidí ostro a už rozoznáva farby, dokáže plynulo sledovať pohybujúci sa predmet. Predmety vie uchopiť celou rukou, ale ešte nemá dosť sily ich udržať.

  • Hrkálky do ruky – ale len ľahké, plyšové, alebo gumové. Najlepšie sú typu Oball Rattle. Môžu byť doplnené o zrkadielka.
  • Kolotoč nad postieľku – už dokáže sledovať hračky a počúva melódiu. Po čase sa začne za hračkami naťahovať. Pre stimuláciu je dobré hračky, ako aj melódiu meniť.
  • Závesné hrkálky – nemusí ich držať, ale vydávajú zvuk. Bábätko bude šťastné. Najskôr nekoordinované, neskôr účelovo bude do nich búchať a kopať.
  • Knižky – gumové a do vody – zaujmú ho hlavne zaujímavým tvarom a pestrými farbami.
  • Hryzátka – sú ľahké, mäkké a farebné. Pomáhajú uľahčiť rast prvých zúbkov. Je dobré, ak sú obohatené o pískacie efekty

Bábätko (od 5 do 8 mesiacov)

Dieťatko už dokáže pevne uchopiť hračky (medzi palec a ukazovák) dokáže zaostriť na malé predmety a vie rozoznať hlasy. Hlavne sa ale prebudí záujem o okolitý svet, ktorý spoznáva najmä ústami a všetko si vkladá najskôr do nich.

  • Hrkálky – už zvládne aj ťažšie a zložitejšie – rád si ich bude prezerať a účelovo s nimi triasť
  • Veľmi jednoduché detské hudobné nástroje – ako malý bubon, gitara, bongo, xylofón
  • Mäkké pískacie hračky – niečo do čoho môže búchať a bude to vydávať zvuk, ale pritom si neublíži
  • Veľké penové obrázkové kocky – bude si ich so záujmom prezerať a vyhadzovať z postieľky
  • Nočné projektory a led lampy – umiestnené mimo dosah dieťaťa – nech sleduje len svetelné efekt

Bábätko/ batoľa (vek od 9 do 12 mesiacov)

Dieťatko sa dokáže postaviť a udržať na nožičkách. Stále viac sa pohybuje, je aktívne. Bábätko už dokáže riešiť jednoduché úlohy – ako sa dostať k hračke mimo dosah. Očakáva a potrebuje spätnú väzbu.

  • Hracie stolčeky, pultíky s volantom, telefónikom, hracie kocky – už vie mačkať tlačítka a poteší sa svetielkam a zvukom
  • Väčšie autíčka a zvieratká na kolieskach – už dokáže hračky posúvať a priťahovať si ich
  • Autíčka so zotrvačníkom –  keď mu párkrát ukážete ako funguje, nadšene ho bude po štyroch (alebo akokoľvek) prenasledovať
  • Podporné hračky – ako kočárik, veľká tatrovka, hračkárska sekačka na kolieskach – niečo, čoho sa môže chytiť, postaviť sa a pomocou podpery sa pohybovať
  • Vedierka a formičky do piesku – nadšene bude sypať a zase vyklápať piesok, ale aj štrk a malé kamienky
  • Knižky – leporelo, mäkké farebné knižky – pomaly vie spoznať známe predmety a zvieratká.

Samozrejme, toto rozdelenie je skôr orientačné. Každé dieťa sa vyvíja svojim tempom a my ako rodičia to musíme rešpektovať. V tomto období môžeme rozvoj správne stimulovať, ale rozhodne ho nemôžeme urýchliť. Ak dieťaťu dáme hračku, ktorá nezodpovedá jeho vývojovému stupňu, môžeme ho skôr spomaliť. Takže si len užívajte zábavu!

Zdroj: K. E. ALLEN, Prehľad vývoja dieťaťaFoto: pixabay.com; everystockphoto.com

AK SA VÁM ČLÁNOK PÁČIL, PODPORTE HO:
Katarina B
Kedysi som bola ambiciózna workoholička žijúca, len pre svoju prácu. Bola som nespútaný živel milujúci búrku a prehýrené noci. Teraz som pokojná matka dvoch malinkých čertíkov a usadená "zúfalá manželka". A viete čo? Mne sa to takto páči.