AK SA VÁM ČLÁNOK PÁČIL, PODPORTE HO:
fitness

Chceli by ste zmeniť svoj výzor, zdravo sa stravovať a cvičiť, no neviete kde a ako začať? My sme vyspovedali neskrotný živel, osobnú trénerku, fitnessku a výživovú poradkyňu Julku Melišovú. A čo radí ona?

 

Julka zdravíme ťa. V úvode sa skús našim čitateľkám a čitateľom, ktorí ťa ešte dobre nepoznajú, v krátkosti predstaviť.

Ahojte. Volám sa Jull, mám 25 rokov. Pracujem ako trénerka vo fitness centre.

Vieme, že si sa dlhé roky úspešne venovala tancu. Čo ťa napokon priviedlo na dráhu fitness a výživového poradenstva?

Cvičila som už počas tanečnej kariéry. Pozitívny vzťah som mala ku všetkým športom a vedela som, že sa chcem v tejto oblasti pohybovať aj v budúcnosti. Spravila som prvotné kroky, prihlásila sa na výšku. Externe som vyštudovala UMB v Banskej Bystrici, odbor kondičný tréner a učiteľ telesnej výchovy. Popri vysokej škole som už pracovala ako tréner, v Žiline, Púchove a aktuálne pôsobím aj v mojej rodnej Považskej Bystrici.

fitness

Ako prebieha tvoj bežný tréningový deň?

Ráno vstávam zhruba 2 hodiny pred prácou (5 – 6 hod) mám rada pokojné ráno, pri raňajkách a dobrej kávičke. Následne idem do práce na doobedné tréningy. Cez obed skočím na nákup, varím, obedujem. Následne ma čakajú poobedné tréningy s klientmi zväčša do 20h. Svoje tréningy zaraďujem podľa času a potreby. Snažím sa zladiť so svojim sparing partnerom. Predsa len sa vo dvojici cvičí lepšie.

Ktorú partiu tela cvičíš vyslovene nerada? Naopak, ktorá ťa baví najviac?

Nemám viac a menej obľúbené partie. Cvičím, lebo to milujem a teším sa na každý tréning. Snažím sa skôr ladiť tréningy tak, aby som vylepšila svoje slabiny a naopak, partie, ktoré mám viac rozvinuté už len udržiavať.

fitness

Aký je tvoj najväčší súťažný fitness úspech?

Najväčší úspech je 3. miesto na Majstrovstvách SR 2015, no formu som mala najlepšiu na Diamon Cup 2016 v Grécku, kde mi však nevyšla finálová priečka.

Ľudom často chýba správna motivácia, ako či už začať s cvičením, no veľakrát i ako pri cvičení zotrvať, kým sa dostavia prvé výsledky. Aká je tá tvoja motivácia?

Moja motivácia je, že každý deň chcem byť lepšia ako včera. Mám športového ducha a neviem si predstaviť fungovať bez pohybu. Je jedno či mám na sezónu súťažné ciele alebo nie. Necvičím kvôli súťažiam. Cvičím, lebo je to jediná cesta k pevnému zdraviu a peknej postave. Všetko je to len o nás. Buď chceš, alebo nechceš. Buď sa vyhováraš, alebo sa staráš o svoje zdravie. Jednoduchá matika.

V čom robíme najčastejšie chyby pri cvičení či chudnutí, prečo to občas jednoducho nefunguje?

Najväčšiu chybu vidím u začiatočníkov, ktorí si nevedia určiť primerané ciele. Buď sa „usedený“ človek zoberie do fitka a chce odbehnúť maratón, alebo čaká že po dvoch týždňoch zadrepuje 200 kg, keď ešte nevie ani čo to je správne držanie tela. Ďalšou chybou je, že keď chce človek redukovať, prestane jesť, zníži príjem, prípadne vynechá večere. Netreba zabúdať na to, že náš organizmus potrebuje palivo, aby správne fungoval. Takže treba jesť, ale vyvážene. Nerobiť extrémy, ktoré zbytočne vyústia k frustrácii.

Hovorí sa, že strava tvorí až 70% úspechu pri chudnutí, je to naozaj tak?

Áno. Ako som sa vyjadrila vyššie. V prvom rade treba upraviť stravu. RACIONÁLNE. Nebáť sa jesť, ale vedieť jesť vyvážene a nie návalovo.

Čo sa týka jedálnička, existuje nejaký zaručený recept, čomu sa treba vyvarovať, aby sme sa zbavili neželaných kilogramov?

Vyvarujte sa extrémnym diétam. Jednotlivé jedlá počas dňa by mali byť nutrične bohaté, obsahovať všetky makronutrienty – bielkoviny, sacharidy, tuky. Jedzte pravidelne a vyhýbajte sa vete „po 18h už nejem“.

V mnohých prípadoch majú ľudia problém ovládnuť chuť na sladké. Ako to máš so sladkým ty? Poraď nám nejakú zdravú sladkú alternatívu.

„Dietáry“ majú návalové chute, predpokladám z dôvodu extrémnej zmeny v stravovacom režime. Napr. vynechajú tuky, alebo sacharidy a navyšujú bielkoviny. Odporúčam sa zamerať na tuky. Máš chuť na sladké? Daj si lyžicu kvalitného arašidového masla, prípadne plnotučný syr alebo hrsť orechov. Zasýti a zaženie chute.

A na záver odkaz všetkým tvojim fanúšikom i priaznivcom zdravého životného štýlu

Nezabúdajme na celú filozofiu zdravého životného štýlu. Hýbeme sa, lebo nás to robí šťastnými, a jeme, aby sme mohli počas celého dňa fungovať plný energie a dobrej nálady. Všetko musí byť v jednej harmónii a mali by sme to robiť s láskou.

Ďakujeme za rozhovor 🙂

 Foto: facebook.com